Examenstress

Maar wat nou als ik zak?

Zichtbaar maken

Coaching bij examenstress

Gieren de zenuwen door de keel van uw zoon of dochter? Is hij/zij bang dicht te slaan op het belangrijke moment? 

Examenstress kan voortkomen uit faalangst. Het komt regelmatig voor dat leerlingen als een zonnetje door de middelbare schooltijd heengaan en vlak voor het eindexamen verlammen. Maar ook kan het opspelen bij leerlingen die al wat vaker stress hebben gehad rondom toetsen.

Belangrijk is om samen heel realistisch naar mogelijkheden en verwachtingen te kijken en naar welke gedachten iemand heeft over dat eindexamen. Een gedachte als ‘wat nou als ik zak’ is weinig zinvol, maar geeft wel een mooi handvat om ‘dat zwarte gat’ eens te gaan bekijken.

Juist door angstgedachten zichtbaar te maken en daardoor bespreekbaar, groeit het zelfinzicht van leerlingen. Samen kijken we vervolgens hoe realistisch die gedachten eigenlijk zijn en vooral of ze iemand vooruit helpen.

Het kan soms heel opluchtend zijn als er gewoon eens wordt gesproken over ‘wat nou als ik zak’. Wat zijn dan de mogelijkheden? Waar zou je dan voor kiezen en waarom

Hoe kan ik de stof van al die jaren onthouden, ik ga het echt niet halen!

Samen met Lucy Groen

Studievaardigheden

Behalve de mentale kant van de stress, komt het ook voor dat een leerling het overzicht kwijt is of gewoonweg niet weet hoe hij/zij de voorbereidingen moet plannen. Coaching op studievaardigheden en planning kan ook onderdeel zijn van de begeleiding. Waar loopt een leerling tegenaan bij het leren en welke handvatten heeft iemand nodig om de voorbereiding efficiënter in te delen. 
Een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning blijft het uitgangspunt. Voldoende tijd in het schoolwerk stoppen, maar ook zorgen voor ontspanning. Een baantje erbij kan ook, maar plan goed vooruit zodat je niet in de week voor examens ingeroosterd wordt. Leren rekening houden met alle gewone dagelijkse zaken en hun impact op je voorbereidingstijd, zorgt voor een groter verantwoordelijkheidsgevoel en vermindering van stress. In plaats van zich totaal overspoeld te voelen door alles wat er op hen afkomt, krijgen leerlingen meer grip op hun tijd en meer overzicht over het werk dat daarin gedaan moet worden.

Vanuit die basis wordt het eindexamen niet eenvoudiger, maar wel veel minder angstaanjagend.

Ik zie als een berg tegen de examens op, ik moet nog zoveel doen!

Kom in actie

Wil je af van de druk die examens je geven en weer vertrouwen krijgen in je eigen kunnen? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.