Uitstellen…bijna elke client die bij me komt heeft ermee te maken. Bijna altijd voortkomend uit onzekerheid. Onzekerheid of het allemaal nog wel haalbaar is, onzekerheid of ze het wel kunnen, onzekerheid of ze het wel goed genoeg doen of simpelweg omdat ze eigenlijk niet weten hoe ze het moeten doen. En dat is nog maar een greep aan verklaringen die jongeren mij geven als we het over ‘uitstellen’ hebben.
Netflixen en gamen
Waar we het altijd snel over eens zijn, is dat ‘uitstellen’ zo heerlijk oplucht. Lekker een Netflix-serie kijken in plaats van aan je werkstuk werken. Op je gemak met een vriendin de stad in plaats van tobben met die saaie wiskunde. Rustig een middagje gamen in plaats van die opdracht voor economie maken. Opluchting…ja, dat is wat ze in eerste instantie voelen. Maar al snel voelen ze de druk die toeneemt en toeneemt, want met al dat uitstelgedrag komt de ‘deadline’ steeds dichterbij. Minder tijd voor hetzelfde als waar ze eigenlijk een week geleden al aan hadden moeten beginnen. Of twee weken geleden…
Perfectionist of angsthaas?
Een heel prettige methode om het uitstelgedrag te benaderen, is om samen eens te kijken naar die kanten van een client die met dat uitstellen te maken hebben. Zo heb je natuurlijk de uitstellende kant die soms een twijfelaar blijkt te zijn, maar soms is het een perfectionist of juist een angsthaas. We kijken eens naar wat die kant te vertellen heeft, waarom twijfelt hij/zij zo, waarom is hij/zij zo bang en waarvoor? Zo wordt het voor mij, maar vooral voor de client zelf, duidelijker wat er eigenlijk allemaal speelt.
We gaan dan ook altijd even onderzoeken of er misschien nog een andere kant is, en vrijwel altijd is die er: een doorzetter, een leergierige, een zelfverzekerde of een planner. Een kant van mijn client die heel goed weet hoe hij of zij het aan zou kunnen pakken en daarbij ook heel graag wil helpen. Alleen….er wordt zo weinig naar hem/haar geluisterd.
De oplossing
Samen met de client kom ik zo op een soort weegschaal uit. Welke kant zou je nou wat meer gewicht in de schaal willen geven om jou te helpen minder uit te stellen om wel je doelen te bereiken? En dat doel gaat van het eindexamen halen, een werkstuk afmaken, bijblijven met huiswerk tot voldoende studiepunten behalen.
En hoe doe je dat dan? Door eens goed naar zichzelf te hebben gekeken, vinden de meeste jongeren samen met mij zelf de oplossing.
Een verfrissende manier om jongeren naar zichzelf te leren kijken met al die kanten die bij hen horen. Een manier om hen te leren hoe zij zelf de regie kunnen krijgen/houden over die kanten om hun doelen te bereiken.
(Deze manier van werken is gebaseerd op de methodiek van Voice Dialogue. Tijdens de gesprekken maak ik vaak gebruik van, speciaal voor mijn praktijk gemaakte, herkenbare coachkaarten die de verschillende kanten die we tegenkomen visualiseren)